Als 1 koekje niet genoeg is

Als het koekje, de chocola of het bakje chips niet “genoeg” lijkt te zijn… 

Het is niet genoeg, ik wil meer!

Wanneer je wat lekkers neemt en je merkt dat je daarna heel sterk de behoefte hebt aan meer, dan is dat meestal een teken aan de wand. Over het algemeen wil dat zeggen dat je weliswaar iets lekkers hebt genomen omdat je dacht daar zin in te hebben, maar dat er eigenlijk iets anders aan de hand was.

Als je bijvoorbeeld honger/trek hebt en je neemt een koekje, dan is dat ook echt niet “genoeg”. Je had immers echt wat te eten nodig en niet iets te snoepen…

Als je moe bent en dan een paar stukjes chocolade neemt, dan is dat ook niet “genoeg”. Je had immers rust of slaap nodig en niet iets te snoepen…

En als je onrustig of sacherijnig bent en je neemt een bakje chips, dan is dat ook echt niet “genoeg”. Chips gaat die onrust of emoties namelijk niet wegnemen of oplossen. Daar is echt een andere aanpak voor nodig.

We nemen vaak iets te snoepen omdat er iets aan de hand is, in plaats van omdat we daar gewoon echt super veel zin hebben. Als je iets te snoepen pakt omdat je daar gewoon echt heel veel zin in hebt, dan is een “normale” portie vaak ook gewoon genoeg. Pak je iets te snoepen om jezelf te belonen, te troosten of te compenseren? Of vanuit vermoeidheid of echte trek? Dan is diezelfde portie vaak niet genoeg… 

Dus de volgende keer dat jij na iets te snoepen het gevoel hebt dat je echt meer nodig hebt, vraag jezelf dan eens even af wat er eigenlijk echt aan de hand is… 

Normale portie

En wat betreft die “normale” portie, die is voor iedereen anders. En toch zijn de meeste vrouwen het er wel over eens dat 1 of 2 koekjes heel “normaal” is en een heel pak net even wat minder. En dat een paar stukjes chocola heel “normaal” is en een hele reep niet. Ik raad mijn cliënten altijd aan om voor zichzelf vast te stellen wat zij een “normale” of acceptabele portie vinden als het gaat om koek, snoep en snacks. Want je voelt je alleen goed over wat je eet, als je je ook goed voelt bij de hoeveelheid… Ook dat is werken aan een gezonde relatie met eten en ook dat is de psychologie van eetgedrag

Liefs Diana

Volg je me al op Facebook en Instagram

Deel met je vrienden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *