Op vakantie zonder aan te komen!

De uitdaging die vakantie heet.

De vakantie is voor velen van ons inmiddels begonnen. Heerlijk, even niet dat gehaast en meer tijd voor onszelf of ons gezin. Maar in de praktijk blijkt het voor veel vrouwen wel een hele uitdaging die vakantie. Vooral op het vlak van eten en drinken. Maar waarom eigenlijk? Misschien omdat we in de vakantie al snel denken “Nu is het vakantie, dus nu mag het” en “Het is nu vakantie, dus dan ga ik echt niet gezond lopen doen”. Maar mag je dan alleen in de vakantie genieten van lekkere hapjes en drankjes en is gezond doen blijkbaar zo stom dat je daar dan tijdens je vakantie geen zin in hebt? Gaat er dan eigenlijk niet gewoon iets heel erg mis tijdens de rest van het jaar? Zit daar dan niet de uitdaging?

Genieten.

Genieten van wat je eet en drinkt is wat mij betreft elke dag belangrijk. Of het nu maandag, donderdag of zaterdag is en of het nu wel of geen vakantie is. Dat je niet onbeperkt kunt eten en drinken zonder aan te komen, is nu eenmaal een feit (hoe jammer ook 😉 ). Maar je kunt wel elke dag genieten van heerlijk eten en drinken zonder dat dat “problemen” oplevert. Alles wat je eet zou wat mij betreft namelijk lekker moeten zijn. Of dat nu een schaaltje yoghurt met muesli en frambozen is of een witte boterham met pindakaas. En of dat nu een salade met gerookte kip en groenten is of een frietje met. Als je echt geniet van wat je eet, dan ben je niet alleen lichamelijk voldaan maar ook mentaal. We worden nu eenmaal blij van lekker eten. Maar “lekker” staat niet per definitie gelijk aan “ongezond”.

Gezond versus ongezond.

Door producten heel zwart-wit te verdelen in “gezond” en “ongezond” of in “goed” en “slecht” creëer je een heel scheef beeld van eten. Ja, sommige producten leveren een toegevoegde waarde op gezondheidsvlak (denk aan groenten, fruit en noten) en sommige producten leveren geen toegevoegde waarde op gezondheidsvlak (denk aan chocolade, chips en pizza), maar wel op het vlak van plezier, genot en smaak. Dat maakt deze producten nog niet “slecht” en wanneer je ze met mate eet zijn ze ook echt niet “ongezond”. 1 product of 1 maaltijd die geen toegevoegde waarde levert op het vlak van gezondheid, maakt jou nog niet “ongezond”. Het gaat om het totaalplaatje. Eén “ongezonde” maaltijd maakt je niet “dik”, net zoals je van één “gezonde” maaltijd niet “slank” wordt.

Wanneer je het hele jaar door geniet van maaltijden en producten die wel een toegevoegde waarde leveren voor je gezondheid, maar ook van maaltijden en producten die geen toegevoegde waarde leveren (zonder je daar schuldig over te voelen!), dan zul je in de vakantie veel minder de behoefte voelen om “los te gaan” op snoep, snacks, alcohol en ijsjes. Want laten we wel wezen, de vakantieperiode wordt vaak gewoon aangegrepen als excuus om onszelf eens lekker te laten gaan. We hebben het hele jaar hard gewerkt, nu is het tijd om te genieten en te ontspannen. En dat doen we bij voorkeur met een drankje in de hand en een zoete of vette snack binnen handbereik. Maar is dat echt de manier om onszelf te belonen voor een jaar hard werken? Met zoveel mogelijk fastfood, alcohol en snacks? Of is de beloning nu juist het feit dat we niet hoeven te werken, tijd hebben om te genieten van die dingen die we leuk vinden en heerlijk kunnen ontspannen? Misschien iets om ook eens over na te denken, maar het ging nu over eten. Het “los gaan” tijdens de vakantie is vaak het gevolg van een rigide verdeling in “gezond” en “ongezond” eten en van strikte regels rondom eten tijdens de rest van het jaar. Ook wel eetregels genoemd.

Eetregels.

Hieronder staat zomaar een paar voorbeelden van eetregels die relaxt eetgedrag in de weg staan en overmatig eten tijdens de vakantie (en in het weekend) in de hand werken:

1. Doordeweeks mag ik geen koek, snoep of chips –> dus in het weekend mag dat wel en doe ik dat ook. Ook als ik er helemaal geen zin in heb, want NU mag het. Neem ik het doordeweeks wel, dan heb ik het dus niet goed gegaan. Is mijn dag mislukt. En kan ik net zo goed nog meer snoepen en morgen weer opnieuw beginnen… De vakantie is 1 lang weekend toch? Dus dan mag ik dit allemaal wel eten. Doe ik ook. Tot ik vol zit. Stampvol. Elke dag weer…

2. Ik mag doordeweeks geen alcohol drinken –> in het weekend mag dat dus wel en doe ik dat ook. Ook als ik er eigenlijk geen zin in heb. Neem ik het doordeweeks wel, dan heb ik het dus niet goed gegaan. Is mijn dag mislukt. En kan ik net zo goed nog een wijntje inschenken en morgen weer opnieuw beginnen. Of maandag, want het is nu al woensdag en dus bijna weekend… In de vakantie mag ik wel elke dag alcohol hoor. Dat hoort er gewoon bij. Ik vraag mezelf niet eens af of ik er zin in heb. Ik neem het gewoon. NU mag het!

3. Ik mag doordeweeks alleen gezonde maaltijden eten –> in het weekend hoeft dat dus niet en dan doe ik dat ook niet. Al zou ik zin hebben in sla, ik neem dan toch maar patat. Want NU mag het… Vakantie is een heel lang weekend toch? In de vakantie hoef ik dus ook niet gezond te eten en doe ik dat ook zo min mogelijk. Maakt niet uit dat ik salades ook hartstikke lekker vind, ik ga nu voor patat, shoarma en pizza.

4. Ik eet zo min mogelijk koolhydraten, want die zijn slecht –> dus ik eet vrijwel geen brood, pasta, rijst of aardappelen en ben matig met fruit. Patat, pizza en pannenkoeken zijn mega slecht, dus die eet ik al helemaal niet. Ik hou wel echt van al deze dingen, dus ik mis het heel erg. Na een paar weken streng zijn neem ik dus wel eens een broodje en dan worden het er meestal 3. Gevolgd door koekjes, want daar krijg ik dan zo’n zin in… Op vakantie neem ik natuurlijk wel een croissantje bij het ontbijt en kaiserbroodjes, krentenbollen en suikerbrood. Tja, vakantie he? Dan mag het wel een keer! Meestal kom ik dan 3 kilo zwaarder terug van vakantie, dus het is echt waar: van brood word je dik.

5. Ik mag maar X calorieën op een dag, want anders word ik dik –> daardoor heb ik natuurlijk wel heel vaak honger en ben ik vaak chagrijnig. Soms heb ik zo’n honger dat ik een eetbui krijg. Dan eet ik alles wat ik kan vinden; koek, snoep, chips of cake. Dan eet ik door tot ik misselijk ben. Soms vind ik ook gewoon dat ik wel wat extra’s verdient heb, vooral tijdens de vakantie. Dan mag ik van mezelf wat meer calorieën. Die tel ik dan natuurlijk nog steeds he?! Maar met wijn en chips erbij, is er dan soms geen ruimte meer voor mijn kwark met noten en banaan. Dus die laat ik dan maar zitten.

Herken je jezelf in (1 van) deze eetregels? Dan is de vakantie inderdaad een uitdaging. Net als elk weekend waarschijnlijk. Werken aan een gezonde relatie met eten, is dan een goede strategie om relaxter vakantie te kunnen vieren. Maar aangezien je niet in een paar weken een gezonde relatie met eten kunt ontwikkelen, hierbij ook nog maar wat praktische tips voor deze vakantie.

Praktische tips voor de vakantie.

1. Eet met aandacht. Geniet van alles wat je eet! Proef wat je eet. Besef je hoe lekker het is. Als je rustig en met aandacht je maaltijd eet, zul je veel minder snel nog een tweede keer opscheppen. En als je echt geniet van een lekker koekje, zul je ook veel minder snel nog een tweede pakken dan wanneer je hem in 1 keer in je mond propt en zo snel mogelijk je mond leegeet zodat je weer kunt kletsen met je partner/kind/vriendin. Echt! Met aandacht eten zorgt voor veel meer voldoening en voor een betere verzadiging. Daardoor eet je al snel minder, dan wanneer je zonder aandacht iets eet. En je geniet er ook nog eens veel meer van. Twee vliegen in een klap!

2. Eet alleen het allerlekkerste. Bepaal voor jezelf wat je echt super lekker vindt en wat er voor jou echt bij hoort in de vakantie. Want als je eerlijk bent, vind ook jij niet alles even lekker. Waar word je heel blij van en wat is best oké, maar kun je eigenlijk prima laten staan of doet je niet zoveel? Door daar onderscheid in aan te brengen en het ook toe te passen, eet je automatisch al een stuk minder (vaak) en geniet je tenminste van die dingen die je ook echt heel lekker vindt! Hoe fijn is dat?! De valkuil is om uit te gaan van de stelling: “nu is het vakantie, dus nu mag het”. Want dat het mag (en kan) betekent niet dat het ook moet…

3. Stop met eten zodra je voldaan bent. Probeer aan jezelf te voelen of je voldaan bent. Eet niet door tot je stampvol zit, maar stop voordat het zover is. Ben je voldaan? Dan is het goed geweest. Meer eten voegt dan echt niets toe (behalve extra kilo’s…). En juist omdat je vakantie hebt, heb je de volgende dag/keer gewoon weer een kans om lekker te eten. Toch?!

Dan tenslotte nog de grootste uitdaging voor ons Nederlanders: Het all you can eat buffet. Dat je alles kunt eten, wil nog niet zeggen dat het ook moet (of dat het een goed idee is…). Loop voordat je begint met opscheppen eerst langs het buffet en stel vast wat je er het allerlekkerste uit vindt zien. Ga dan pas een bord pakken en neem alleen die dingen die je echt aanspreken. Schep gewoon 1 keer op, net zoals thuis. Morgen staat er waarschijnlijk weer precies hetzelfde, dus ga dan gewoon voor 1 van al die andere lekkernijen.

Ik wens je een hele fijne en relaxte vakantie en mocht je na die vakantie willen werken aan een gezonde relatie met eten en jezelf, dan weet je me te vinden!

Liefs Diana

Deel met je vrienden!