Op gewicht blijven in december – deel 2

Vandaag meer tips en trucs om de decembermaand zonder extra kilo’s door te komen.

Kerstkransjes

Heb je de kerst lekkernijen inmiddels in huis? Berg deze dan net als je overgebleven Sint snoepgoed op in een kastje waar je niet vaak hoeft te zijn. Zet ook vooral geen schaaltje met kerstkransjes op tafel. Houd het uit het zicht! Maak het jezelf makkelijk. Daarbij heb je op deze manier tenminste nog kerstkransjes in huis tegen de tijd dat het Kerst is 😉

Kerststol

Ben je gek op Kerststol? Realiseer je dan dat een sneetje Kerststol bijna 2 keer zoveel calorieën bevat als een gewoon sneetje brood. Daarbij besmeer jij de stol waarschijnlijk ook nog met roomboter en wat poedersuiker. Zie het dus als iets speciaals, dat is het namelijk ook. Bewaar het voor het weekend bijvoorbeeld, niet voor elke ochtend tot aan Oud en Nieuw…

Kerstborrel

Naast al die overheerlijke december lekkernijen, zijn er natuurlijk nog veel meer lastige situaties te bedenken als het om op gewicht blijven (of afvallen) in december gaat. Denk aan kerstborrels en recepties met collega’s, vrienden of familie. Heb jij ook meerdere recepties of borrels? Maak dan heel bewust keuzes en vraag jezelf het volgende af; Ga je voor de gezelligheid of ga je voor het eten en drinken? De meesten van jullie zullen antwoorden met “voor de gezelligheid” of “om mijn Kerstpakket op te halen”, maar als puntje bij paaltje komt snaaien we heel wat af tijdens de borrel.

Maak keuzes, of-of in plaats van en-en

Is de kerstborrel op je werk voor jou echt niet compleet zonder wijntje in je hand? Neem dan lekker een wijntje, maar hou het dan ook echt bij 1 (of maximaal 2) en laat de bittergarnituur een keer achterwege. Hoeft die wijn voor jou niet zo nodig? Houdt het dan bij spa rood of water en neem wel een paar warme of koude hapjes.

Het tikt best aan…

Realiseer je vooral dat elk glas frisdrank of alcohol flink aantikt en dat je meestal niet 1 of 2 hapjes eet tijdens zo’n borrel, maar eerder 5 of 6. Ook eet je ongemerkt vaak al een paar handjes nootjes, pinda’s en/of kaasvlinders aangezien die voor je op tafel staan. Je krijgt dus vrij veel extra binnen. Eigenlijk zou je dus best vol moeten zitten zodra je bij zo’n borrel of receptie vandaan komt, maar toch heb je meestal gewoon trek als je aan tafel gaat voor het avondeten.

Zonder aandacht

Dat komt doordat je niet met aandacht hebt gegeten en gedronken, maar zonder aandacht, bijna onbewust. Je was druk aan het kletsen met je collega’s of je vrienden en daardoor is er geen echte verzadiging opgetreden. Je maag zit echt wel een beetje vol, maar je was te druk om die signalen ook te registreren. Bij thuiskomst eet je dus meestal evenveel of hooguit ietsje minder als dat je normaal gesproken zou eten. Wanneer je je daarvan bewust bent, kun je er ook naar handelen.

Voorbereidingen treffen

Zorg dus dat je voor de avond na zo’n receptie een lichte maaltijd klaar hebt staan. Bijvoorbeeld een lekkere groentesoep of een salade. Op die manier houd je de “schade” beperkt en voorkom je de valkuil om de frituurpan aan te zetten, omdat je zo laat thuis bent…

Wat je ook kunt doen als je eind van de middag een borrel of receptie hebt, is van te voren nog iets eten dat vult. Op die manier heb je minder de neiging om te gaan snaaien van de pinda’s en hapjes, omdat je letterlijk minder trek hebt.

Meer tips? Lees dan snel verder!

Deel met je vrienden!

2 Comments

  1. Zojuist op mijn Facebookpagina geplaatst:
    Maak keuzes van wat je wel en niet wilt eten en hoeveel je daarvan wilt eten. Hou je daar ook aan. Geniet van hetgeen je hebt gekozen. Zo hoef je later geen spijt te hebben van wat je op hebt.

Comments are closed.