Hoe voorkom ik eetbuien of overeetgedrag tijdens de Corona crisis?

Help, hoe kom ik de komende weken door zonder snaai of eetbuien? 

Het Corona virus raakt ons inmiddels allemaal en we kunnen er ook echt niet meer omheen. Alle nieuwsberichten gaan over Corona, je facebook en Instagram staan bomvol met nieuws, nepnieuws, initiatieven en acties en ook op de radio gaat het bijna over niets anders meer. Deze hele situatie zorgt voor veel stress, onrust en frustratie. Niet alleen de angst om het virus zelf, maar ook het wegvallen van een duidelijke dag/werkstructuur, het nauwelijks kunnen plannen van sociale activiteiten en het vele thuis zijn. We weten dat onder deze omstandigheden de kans op eetbuien en overeten enorm toe neemt. Eten is immers een geweldige vorm van beloning, troost en compensatie… 

Wat heb jij nodig?

Vandaar dat het dus heel belangrijk is, om vandaag eens even stil te staan bij wat jij nodig hebt om de komende weken goed door te komen. En om jezelf toestemming te geven overweldigd te zijn. Wat er nu gebeurt in Nederland is ongekend. Zo’n situatie als deze, hebben we als land nog nooit meegemaakt. Dus het is helemaal oké als je bang bent of onzeker. Je mag ook boos zijn of gefrustreerd. Welke emoties en gevoelens je nu ook ervaart; die mogen er zijn. Dus laat ze er ook vooral zijn. Ze zullen snel hun heftigheid verliezen, wanneer ze er ook gewoon mogen zijn. Juist je ertegen verzetten of actief afleiding zoeken, maakt immers dat ze steeds weer terugkomen. 

Kun wel wat hulp gebruiken bij het goed voor jezelf zorgen, de rust bewaren en het omgaan met de emoties die bij deze situatie om de hoek komen kijken? Lees dan snel verder voor diverse tips om juist onder deze bijzondere omstandigheden niet alleen te overleven, maar te blijven leven.

Wat kan er nog wel?

De eerste tip is er 1 om meteen mee aan de slag te gaan. Pak pen en papier en noteer alles wat nog WEL gewoon kan ondanks alle maatregelen. Denk aan even de tuin in lopen/op het balkon zitten, lezen, series kijken, spelletjes spelen etc. We zijn in situaties als deze geneigd te kijken naar alles wat NIET meer kan of mag. Maar daar wordt het echt niet beter of leuker van. Dus kijk juist naar alles wat nog WEL kan. En kies dan ook minimaal 1 van die dingen uit om vandaag te doen. Bij voorkeur eentje waar je echt blij van wordt. Want hé, er is al genoeg om niet blij van te worden. Toch?

Ontspanning.

Wat heb jij in een normale week nodig om te ontspannen of op te laden? Denk daar eens even over na en bepaal dan hoe jij die dingen ook in deze weken (wellicht in een aangepaste variant) toe kunt passen. Begin je eindelijk aan dat spannende boek? Ga je in de tuin genieten van een kopje koffie? Even een blokje om? Ga je in bad? Het zijn vaak de kleine en vrij simpele dingetjes waar je energie van krijgt. Dus die kun je ook nu blijven doen. 

En het is ook echt heel belangrijk om elke dag wat kleine momenten te pakken, waardoor je even kunt opladen. Wanneer je de hele dag alleen maar “geeft”, dan is de kans dat je eten gaat gebruiken als beloning, troost of compensatie vele malen groter dan wanneer je tussentijds op kunt laden. De kans op eetbuien neemt dan dus toe. De balans tussen geven en nemen, moet wel echt een beetje oké zijn. Anders gaan deze weken je helemaal leegzuigen. En laten we dat vooral proberen te voorkomen! 

Dus hoe ga jij de komende dagen ontspannen en opladen? Ik blijf in ieder geval elke dag even naar buiten gaan voor een korte (of wat langere) wandeling. En jij? 

Waar haal jij voldoening uit? 

Doe ook elke dag iets waar je echt voldoening uit haalt. Dat hoeft niets groots te zijn en het hoeft ook helemaal niet veel tijd te kosten. Maar het is wel heel belangrijk om in ieder geval iets te doen waar je niet alleen blij van wordt, maar waar je ook echt voldoening uit haalt. Alles om die eetbuien en dat snaaigedrag te voorkomen!

Waar haal jij normaal gesproken voldoening uit? Is dat quality-time met je gezin, je vrienden of familie? Is dat het werk dat je doet of het vrijwilligerswerk? Wat het ook is, ook in deze dagen heb je die voldoening nodig. Juist in deze dagen, zou ik zelfs willen zeggen. Want als ik voor mezelf spreek; ik ben bijvoorbeeld echt een veeeeeeel leukere moeder, als ik ook andere dingen mag doen dan voor mijn kinderen zorgen… En dan niet alleen dingen die ik leuk vind, of waar ik van oplaad. Maar vooral dingen waarbij ik mijn brein aan het werk zet, waarbij ik mensen mag helpen en begeleiden. Vandaar ook deze blog bijvoorbeeld en alles wat ik deel op social media. Daar kan ik elke dag even aan besteden en krijg ik super leuke reacties op. Dat geeft voldoening.

Dus wat ga jij doen om elke dag dat stukje voldoening te realiseren? 

Zorg voor structuur.

Probeer grofweg dezelfde structuur aan te houden als op normale werkdagen/doordeweekse dagen (en weekenddagen als het weekend is). Wanneer de structuur helemaal wegvalt, worden we enorm onrustig en is de kans dat we meer gaan eten, gaan overeten of eetbuien krijgen vele malen groter. Dus probeer dat te voorkomen, door juist wel structuur aan te brengen. Het hoeven niet precies dezelfde tijden te zijn als “normaal”, want je hoeft nu waarschijnlijk niet stipt op tijd op je werk te verschijnen. En dat is toch best wel weer even een voordeel dacht ik zo 😉 Maar maak wel een dagplanning en houd je daar ook aan. Plan in wanneer je werkt, wanneer je pauzes neemt, wanneer je de tijd neemt wat te eten etc. Dat geeft duidelijkheid en houvast en daardoor is ook het eten gewoon “gestructureerd” en kom je veel minder snel in de “verleiding” om tussentijds te gaan snaaien. 

Ga voor gemak.

Je hebt nu al genoeg aan je hoofd, dus ga zoveel mogelijk voor gemak. Als het over eten gaat, betekent gemak overigens niet dat het dus ook “ongezond” hoeft te zijn he? Gemak, betekent niets meer en niets minder dan gewoon gemakkelijk. Dus ga bijvoorbeeld voor voorgesneden groenten, al geschilde aardappeltjes en kipfilet in blokjes. Kook bijvoorbeeld ook regelmatig dubbele porties en vries er 1 in voor zo’n dag waarop alles in de soep loopt.  Zorg dat er altijd wat diepvriesgroenten voorhanden zijn, wat pasta, een pot met saus en een zakje hammetjes voor een snelle pasta. Het hoeven echt geen briljante, perfect samengestelde maaltijden te zijn he? Gewoon een beetje gezond en verantwoord is ook al oké. En een keertje vaker friet, pizza of pannenkoeken is ook geen ramp he?! 

Datzelfde geldt trouwens ook voor de tussendoortjes. Een bakje yoghurt met een appeltje erdoor is prima, maar gewoon even een snelle cracker met kaas ook. En ook die plak ontbijtkoek of die liga is voor een keer echt geen ramp. Maak het jezelf niet te moeilijk! 

Maak onderscheid in honger of lekkere trek.

Heb je honger of echt trek? Eet dan wat voedzaams. Heb je zin in iets lekkers, neem dan ook gewoon wat lekkers. Maar houd het dan bij 1 stukje, 1 koekje of 1 kleine portie. Je zult merken dat als je dat doet op een moment waarop je geen trek of honger hebt, het vele malen makkelijker is het bij 1 te houden, dan wanneer je dat doet als je eigenlijk gewoon honger hebt… Dan voldoet 1 koekje of 1 stukje chocolade ook gewoon echt niet en zul je eerder de neiging hebben door te eten. 

Blijf alert op je eigen gedachten.

“Nu mag het wel een keer hoor” zul je jezelf waarschijnlijk al wel hebben horen zeggen de afgelopen dagen als het ging om chips, cake, chocola of dat wijntje. En natuurlijk mag het ook gewoon een keer, daar gaat het helemaal niet om. Maar als je tegen jezelf zegt “nu mag het” impliceert dat meteen dat het op een later moment dus eigenlijk niet meer mag. En als het alleen NU mag, dan kun je het er maar beter van nemen. Want straks/morgen/na het weekend/als alles weer normaal is, mag het niet meer.

Maar is dat ook echt zo? Dat het op al die andere dagen of die andere momenten niet zou mogen? Nee toch? Je mag toch altijd genieten van iets heel lekkers? Daar hoef je toch niet voor “opgesloten te zitten” ivm Corona? Juist de gedachte dat het nu wel mag, maakt dat je niet stil staat bij of je er wel echt zin in hebt en het dus maar gewoon neemt. En juist de gedachte dat het niet altijd mag, maakt dat je er meer behoefte aan hebt dan wanneer je het altijd zou mogen nemen van jezelf…

“Ik heb het nu wel verdient hoor!”. Als de dagen lang en hectisch zijn, je weinig tijd voor jezelf hebt gehad en ook weinig voldoening uit je dag hebt gehaald, kun je deze gedachten best wel eens hebben. Daarom is het ook zo belangrijk om WEL tijd voor jezelf te plannen, WEL de ruimte te nemen te ontspannen en WEL dingen te doen waar je voldoening uit haalt. Anders zal vooral deze gedachte de komende weken heel vaak de kop op steken.

Maar het gaat er natuurlijk helemaal niet om of je het wel of niet hebt verdiend. Want in mijn optiek zou je lekker eten of iets te snoepen nooit hoeven verdienen en mag je daar gewoon elke dag van genieten! Deze gedachte maakt alleen wel dat je niet meer echt stil staat bij je behoefte (heb ik hier wel echt zin in?), maar dat je jezelf vooral toestemming geeft het op een snaaien te zetten. En is dat echt wat je wilde? Zo ja, dan is er niets aan de hand (maar heb je die toestemming ook helemaal niet nodig). Zo nee, dan is dat wat je hebt verdiend dus blijkbaar dat je je naderhand ruk voelt?? Dan klinkt “ik heb het nu wel verdient hoor” ineens een stuk minder aannemelijk he? 

Zorg goed voor jezelf tijdens deze rare periode, blijf bij jezelf en probeer echt aan je eigen behoeftes te voldoen. En heb je vragen of loop je tegen dingen aan? Dan weet je me te vinden.

Liefs Diana

Deel met je vrienden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *