Hoe kom ik van mijn vakantie kilo’s af?

Heb jij na de vakantie ook de neiging om weer even extra goed op te letten, back to basic te gaan, niet meer te snoepen, te gaan lijnen of zelfs te detoxen? Oftewel doe jij alles om die vervelende vakantie kilo’s maar zo snel mogelijk weer kwijt te raken? Is het dan misschien een idee om dat vanaf nu toch maar eens op een andere manier aan te pakken? 

Want hoe ging dat de vorige keren? Hielp het je om extra streng te worden voor jezelf? Om jezelf van alles te ontzeggen (chocola bijvoorbeeld) en op te leggen (zoals sporten). Of begon je daar op maandag mee, om het donderdag alweer op te geven? Als je bij de meerderheid van de vrouwen hoort (en die kans is groot) dan begon je trouw op maandag en deed je dat week na week opnieuw… Zonder uiteindelijk te bereiken wat je wilde. En dat voelde ongetwijfeld niet fijn. Het gaf je het gevoel dat je faalde, niet sterk genoeg was, niet genoeg wilskracht had of niet voldoende discipline. Maar dat is helemaal niet waar het om gaat. Waar het wel om gaat? Om het ontwikkelen van een gezonde relatie met eten! Zodat je die vakantie kilo’s ten eerste al niet eens “oploopt” (lees ook mijn blog over de vakantie eens) en zodat de focus niet ligt op afvallen, maar op goed voor jezelf zorgen en genieten.

Maar goed, het draait dus allemaal over die gezonde relatie met eten. Maar wat is dat nou eigenlijk een gezonde relatie met eten? Er is (nog) geen eenduidige definitie voor, maar inmiddels zijn de professionals het er wel aardig over eens wat dat dan inhoudt. In mijn praktijk definieer ik het als volgt: 

  • Er is geen zwart-wit onderscheid in “gezond” versus “ongezond” eten. Eten is gewoon eten. De termen “gezond” en “ongezond” eten worden nauwelijks gebruikt. 
  • Er is geen negatief oordeel over “ongezond” eten. Ongezond eten is niet slecht, je faalt niet als je een koekje eet. De dag is ook niet verpest na een koekje bij de thee. 
  • Er ontstaat geen schuldgevoel na het eten. Je hebt immers gegeten, niet iemand aangereden of met opzet gekwetst.
  • Er kan worden genoten van eten of het nu “gezond” of “ongezond” is. Het gaat om de smaak, de beleving of het lekker is en je voldaan bent. 
  • Er wordt vertrouwd op het lijf (voelen) i.p.v. op het hoofd (denken). Je kunt voelen of je honger hebt en of je voldaan hebt en dat zijn de voornaamste redenen om te gaan eten en te stoppen met eten. 
  • Eten dient niet als (enige) beloning, troost of compensatie. Er zijn andere mechanismes die werken als beloning, troost en compensatie. Maar soms beloon je jezelf wel met een lekkere bonbon. En dat is oké. 
  • Er is geen sprake van eetbuien. En is er wel een keer een eetbui, dan is dat niet het einde van de wereld. 
  • Er is geen sprake van strenge restricties. Alles mag, maar wil je ook alles?
  • Er zijn geen “eetregels” (allergieën, intoleranties of ziektes daargelaten). 

Dus wil jij van je vakantie kilo’s af? Dat mag en dat kan ook. Maar wanneer je heel streng wordt voor jezelf, regels gaat maken en/of jezelf van alles gaat ontzeggen, dan sla je echt de plank mis… Leg de nadruk niet op afvallen en afzien, maar op luisteren naar je lichaam en genieten. Dan bereik je ook je doel, maar op een veel vriendelijkere en fijnere manier…

Wanneer je wilt gaan werken aan jouw relatie met eten, omdat je het idee hebt dat die gezonder, relaxter of fijner kan of omdat je de volgende vakantie niet weer wilt struggelen met vakantie kilo’s, dan zijn daar diverse mogelijkheden voor. Je kunt de hulp in schakelen van een Voedingspsycholoog of coach, maar je kunt ook meteen zelf aan de slag met mijn recent uitgekomen e-book “Op weg naar een gezonde relatie met eten en jezelf”. Dit e-book bevat 45 pagina’s vol informatie, zodat je alles wat je moet weten om een gezonde relatie met eten en jezelf te kunnen ontwikkelen, overzichtelijk bij elkaar hebt. Inclusief opdrachten om meer inzicht te krijgen in jouw eetgedrag, gewoontes, gedachten en gevoelens. En concrete tips en trucs, zodat je meteen vandaag al een start kunt maken. 

Wil je eerst weten hoe het er eigenlijk voor staat met jouw relatie met eten? Dat kan! Doe dan nu meteen de gratis test. En lees direct wat je uitslag betekent!

Liefs Diana

PS: volg je me al op Facebook en Instagram?

 

Deel met je vrienden!