Goede voornemens voor 2016 – over het uitstellen van goed gedrag

Over goede voornemens

“In januari begin ik echt! Dan stop ik met snoepen, ga ik veel gezonder eten en ga ik elke dag trouw 30 minuten wandelen. Echt, er moet minstens 8 kilo af! Waarom ik niet vandaag al begin? Kom zeg, het is bijna december! Sinterklaas komt er aan en Kerst. En natuurlijk Oud en Nieuw. Dat schiet natuurlijk niet op, nu ineens beginnen met gezond doen”.

Uitstellen van goed gedrag

Herkenbaar? Wat is dat toch dat we onze goede voornemens massaal uitstellen tot januari? Wat maakt januari een betere maand om met iets te starten (of te stoppen) dan juni, september of november? Ja, er zitten feestdagen in december. Maar technisch gezien zijn dat er toch echt maar 5 en dan tellen we 1 januari zelfs nog mee!

Waarom eigenlijk?

Hebben we er misschien eigenlijk geen zin in? Zien we er tegenop om ons gedrag te veranderen? Vinden we onszelf misschien niet genoeg waard om er echt mee te beginnen? Zijn we bang om te falen of bang voor de kritiek van anderen? Zijn we moedeloos geworden door alle keren dat het al niet gelukt is in het verleden? En is ons zelfvertrouwen ook niet meer wat het ooit geweest is. Schamen we ons misschien eigenlijk wel een beetje, dat we het zover hebben laten komen? Zien we op tegen de reacties van de mensen om ons heen als we de pepernoten en speculaasjes afslaan? Wees eens eerlijk; gelden deze redenen eigenlijk niet gewoon altijd? Elke maand van het jaar? Elke dag van de week?

Intentie en motivatie

Wat de reden ook is, en deze verschilt per persoon, het zorgt ervoor dat de intentie en daarmee de motivatie om ons gedrag te veranderen zwak is. En zolang de motivatie zwak is, zijn we geneigd het nieuwe gedrag uit te stellen. En beginnen we er maar niet eens aan. Het is dus zaak om voor onszelf vast te stellen, waarom we eigenlijk (nog) niet willen veranderen. Of waarom juist wel. Wat zijn de voordelen van ons oude gedrag? Wat brengt het ons? Waarom willen we het niet loslaten? En wat zijn de voordelen van het gedrag dat we voor ogen hebben? Wat zou het ons kunnen opleveren? Zodra we dat helder hebben en meer inzicht hebben in onze eigen drijfveren, komt er echt een moment dat we niet meer zullen zeggen “in januari begin ik”, maar “ik begin vandaag nog, nu meteen”.

Vraag hulp

Is het je nog niet gelukt dat punt te bereiken? Denk dan eens na over de mogelijkheid daar hulp bij te zoeken. Voedingsadviescentrum Midden Nederland biedt graag een helpende hand! Voor meer informatie kun je contact opnemen met Voedingspsycholoog Diana van Dijken-Bonestroo via info@voedingsadviescentrummiddennederland.nl of telefonisch op 06-145 06 509.

Gratis afvallen

En wees je ervan bewust dat veel verzekeringen vanuit de aanvullende pakketten begeleiding bij Voedingsadviescentrum Midden Nederland vergoeden en het daardoor in veel gevallen mogelijk is om gratis of tegen een geringe vergoeding hulp te krijgen!

Deel met je vrienden!