De Corona crisis: Zo blijf je goed voor jezelf zorgen.

Deze hele situatie rondom Corona brengt inmiddels al maandenlang chaos, frustratie, onrust en stress met zich mee. En waar we een paar weken geleden misschien nog hoopten dat het binnen afzienbare tijd wel weer enigszins normaal zou worden, blijkt dat toch anders te liggen. Dat betekent dat we nog wel even aan alle maatregelen vastzitten en dat we er dus ook maar beter het beste van kunnen maken. Maar juist dat voornemen, kan je ook enorm in de weg zitten. Want dat je zo af en toe gefrustreerd, boos of verdrietig bent, dat hoort erbij en is ook echt helemaal oké. Maar als je die gevoelens zo snel mogelijk probeert te onderdrukken of te verdoven omdat je er het beste van wilt maken en niet wilt klagen, dan kan dat verstoord eetgedrag opleveren.

Overeten, snoepen en snaaien.

Stress, onrust en frustratie kunnen een hele “goede” aanleiding zijn om te gaan (over)eten, snoepen of snaaien. Eten is immers een geweldige vorm van beloning, troost en compensatie. Maar helaas werkt dat maar heel kort en ga je daarmee voorbij aan het echte probleem. Namelijk dat je het moeilijk hebt. Misschien ben je veel alleen thuis, terwijl je graag mensen om je heen hebt. Of misschien heb je juist de hele tijd iemand om je heen die (weer) thuis werkt, terwijl je zo gesteld bent op tijd voor jezelf. Misschien staat je baan op de tocht en maakt dat je onzeker. Of misschien moet je juist nu weer extra veel diensten draaien, terwijl je al zo moe bent. Wat ook maakt dat jij je nu niet zo goed voelt, dat mag er zijn. En door daar aan voorbij te gaan vanuit het idee “we moeten er maar het beste van maken”, ga je dus ook voorbij aan wat er gewoon mag zijn. Jouw gevoel…

Wat heb jij nodig tijdens deze Corona crisis?

Vandaar dat het dus heel belangrijk is, om stil te staan bij wat jij nodig hebt om ook de komende periode weer goed door te komen. En om jezelf toestemming te geven je te voelen zoals je je voelt. Wat er dit jaar gebeurt in Nederland is ongekend. Zo’n situatie als deze, zo’n virus als Corona hebben we als land nog nooit meegemaakt. Dus het is helemaal oké als je bang bent of onzeker. Je mag ook boos zijn of gefrustreerd. Welke emoties en gevoelens je nu ook ervaart; die mogen er zijn. Dus laat ze er ook vooral zijn. Ze zullen snel hun heftigheid verliezen, wanneer ze er ook gewoon mogen zijn. Juist je ertegen verzetten of actief afleiding zoeken, maakt immers dat ze steeds weer terugkomen. 

Dus wat heb jij nodig om met deze situatie te dealen denk je? Probeer dat vooral eens voor jezelf in kaart te brengen.

Kom je daar zelf niet helemaal uit en kun wel wat hulp gebruiken bij het goed voor jezelf zorgen, de rust bewaren en het omgaan met de emoties die bij deze situatie om de hoek komen kijken? Lees dan snel verder voor diverse tips om juist onder deze bijzondere omstandigheden niet alleen te overleven, maar te blijven leven. Want er is een verschil tussen voorbij gaan aan alle gevoelens en gedachten die je ervaart en er geforceerd het beste van maken (gedoemd te mislukken, geloof me!) of daar wel bij stil staan en er vanuit liefde voor jezelf alsnog het beste van proberen te maken.

Tips om goed voor jezelf te blijven zorgen.

Goed voor jezelf zorgen ziet er voor iedereen anders uit. Bij mij staan er altijd een aantal onderwerpen centraal en dat zijn de volgende:
denken in mogelijkheden, ontspanning, voldoening, luisteren naar je behoeftes, je niet te veel laten leiden door je gedachtes en sociale verbinding. En ja, natuurlijk is het ook belangrijk om een beetje gezond te eten, niet al te veel alcohol te nuttigen, regelmatig te bewegen en voldoende te slapen. Maar dat zijn de onderwerpen waar je zelf ongetwijfeld ook al aan had gedacht. Dus ik deel veel liever wat tips over die andere onderwerpen.

Denken in mogelijkheden.

De eerste tip is er 1 om meteen mee aan de slag te gaan. Pak pen en papier en noteer alles wat nog WEL gewoon kan ondanks alle Corona maatregelen. Denk aan even de tuin in lopen, lezen, series kijken, spelletjes spelen etc. We zijn in situaties als deze geneigd te kijken naar alles wat NIET meer kan of mag. Maar daar wordt het ook niet beter of leuker van. Dus kijk ook eens naar alles wat nog WEL kan. En kies dan ook minimaal 1 van die dingen uit om vandaag te doen. Bij voorkeur eentje waar je echt blij van wordt. Want hé, er is al genoeg om niet blij van te worden. Toch? En liever wat vreugde en plezier ter compensatie voor alle stress en onrust, dan een zak chips…

Ontspanning.

Wat heb jij in een normale week nodig om te ontspannen of op te laden? Denk daar eens even over na en bepaal dan hoe jij die dingen ook in deze periode (wellicht in een aangepaste variant door alle Corona maatregelen) toe kunt passen. Begin je eindelijk aan dat spannende boek? Ga je in de tuin genieten van een kopje koffie onder een dekentje? Loop je even een blokje om? Ga je in bad als de kinderen op bed liggen? Begin je vast aan het schrijven van je kerstkaarten? Het zijn vaak de kleine en vrij simpele dingetjes waar je energie van krijgt. En die kun je gelukkig ook nu blijven doen. 

En het is ook echt heel belangrijk om elke dag wat kleine momenten te pakken, waardoor je even kunt opladen. Wanneer je de hele dag alleen maar “aan staat” of energie verliest aan negatieve gedachten, dan is de kans dat je eten gaat gebruiken als beloning, troost of compensatie vele malen groter dan wanneer je tussentijds op kunt laden. De balans tussen inspanning en ontspanning, moet wel echt een beetje oké zijn. Anders gaan deze komende weken je helemaal leegzuigen. En laten we dat vooral proberen te voorkomen! 

Dus hoe ga jij de komende tijd ontspannen en opladen? Ik blijf in ieder geval elke dag even naar buiten gaan voor een korte (of wat langere) wandeling. En jij? 

Voldoening. 

Doe ook elke dag iets waar je echt voldoening uit haalt. Dat hoeft niets groots te zijn en het hoeft ook helemaal niet veel tijd te kosten. Maar het is wel heel belangrijk om in ieder geval iets te doen waar je niet alleen blij van wordt, maar waar je ook echt voldoening uit haalt. Waar haal jij normaal gesproken voldoening uit? Is dat quality-time met je kinderen of met je partner? Is dat het werk dat je doet of het vrijwilligerswerk? Wat het ook is, ook in deze dagen heb je die voldoening nodig. Juist in deze dagen, zou ik zelfs willen zeggen.

Dus wat ga jij doen om elke dag dat stukje voldoening te realiseren? 

Luister naar je behoeftes.

Corona of geen Corona, uiteindelijk is het altijd goed om te luisteren naar je behoeftes en onderscheid te maken in honger en lekkere trek. Dus probeer dat ook nu te (blijven) doen. Heb je honger of echt flinke trek? Eet dan wat voedzaams. Heb je zin in iets lekkers, neem dan ook gewoon wat lekkers. Je zult merken dat als je dat doet op een moment waarop je geen trek of honger hebt, het vele malen makkelijker is het bij 1 (portie) te houden, dan wanneer je dat doet als je eigenlijk gewoon honger hebt… Dan voldoet 1 koekje of 1 stukje chocolade ook echt niet en zul je eerder de neiging hebben door te eten. En niet alleen honger is daarbij een enorme valkuil… Wil je daar meer over weten? Lees dan deze blog “Als 1 koekje niet genoeg is” eens.

Blijf alert op je eigen gedachten.

“Nu mag het wel een keer hoor” zul je jezelf waarschijnlijk al wel hebben horen zeggen de afgelopen dagen als het ging om chips, cake, chocola of dat wijntje. En natuurlijk mag het ook gewoon een keer, daar gaat het helemaal niet om. Maar als je tegen jezelf zegt “nu mag het” impliceert dat meteen dat het op een later moment dus eigenlijk niet meer mag. En als het alleen NU mag, dan kun je het er maar beter van nemen. Want straks/morgen/na het weekend/als alles weer normaal is, mag het niet meer.

Maar is dat ook echt zo? Dat het op al die andere dagen of die andere momenten niet zou mogen? Nee toch? Je mag toch altijd genieten van iets heel lekkers? Daar hoef je toch niet voor “opgesloten te zitten” ivm Corona? Juist de gedachte dat het nu wel mag, maakt dat je niet stil staat bij of je er wel echt zin in hebt en het dus maar gewoon neemt. En juist de gedachte dat het niet altijd mag, maakt dat je er meer behoefte aan hebt dan wanneer je het altijd zou mogen nemen van jezelf… 

“Ik heb het nu wel verdient!” Als de dagen lang en hectisch zijn, je weinig tijd voor jezelf hebt gehad en ook weinig voldoening uit je dag hebt gehaald, kun je deze gedachte best wel eens hebben. Daarom is het ook zo belangrijk om WEL tijd voor jezelf te plannen, WEL de ruimte te nemen te ontspannen en WEL dingen te doen waar je voldoening uit haalt. Anders zal vooral deze gedachte de komende periode weer heel vaak de kop op steken.

Maar het gaat er natuurlijk helemaal niet om of je het wel of niet hebt verdient. Want in mijn optiek zou je lekker eten of iets te snoepen nooit hoeven verdienen en mag je daar gewoon elke dag van genieten! Deze gedachte maakt alleen wel dat je niet meer echt stil staat bij je behoefte (heb ik hier wel echt zin in?), maar dat je jezelf vooral toestemming geeft het op een snaaien te zetten. En is dat echt wat je wilde? Zo ja, dan is er niets aan de hand (maar heb je die toestemming ook helemaal niet nodig). Zo nee, dan is dat wat je hebt verdient dus blijkbaar dat je je naderhand ruk voelt?? Dan klinkt “ik heb het nu wel verdient hoor” ineens een stuk minder aannemelijk he? Meer lezen over dieetgerelateerde gedachten? Misschien dat mijn e-book dan wat voor je is.

Sociale verbinding.

We kunnen simpelweg niet zonder verbinding en sociale contacten en hoewel de maatregelen er natuurlijk niet voor niets zijn, is het wel belangrijk die verbinding met anderen te blijven zoeken. Dus ga op zoek naar de mogelijkheden die jij hebt om je toch verbonden te blijven voelen met je naasten. Of dat nu is door buiten samen een flinke wandeling te maken (netjes op 1,5 meter afstand), te Skypen of te bellen, blijf elkaar “opzoeken”. Het kunnen delen van je struggles, je verhaal kwijt kunnen of even samen lachen is ook onderdeel van goed voor jezelf zorgen. Dus gun jezelf ook die ruimte.

Zorg goed voor jezelf tijdens deze rare periode, blijf dichtbij jezelf en probeer echt aan je eigen behoeftes te voldoen. En heb je vragen of loop je tegen dingen aan? Dan weet je me te vinden!

Liefs Diana

Volg je me al op Facebook en Instagram

Deel met je vrienden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *