5 stappen om overtollige kilo’s te voorkomen tijdens de feestdagen

Stappenplan voor de feestdagen

Het lijkt wel of alles rond de feestdagen in het teken staat van eten; je hobbelt van Sinterklaasavond, naar de kerstborrel. Van brunch naar lunch naar het gourmetstel en van de kerstkransjes direct door naar de oliebollen en appelflappen. Hoe kun je dan toch een beetje op gewicht blijven of misschien zelfs afvallen als dat je doel is? Want het is absoluut waar dat je niet structureel aankomt tussen Kerst en Oud & Nieuw, maar als je vanaf de intocht van de Sint tot 2 januari alles eet, dat op je pad komt dan ben je waarschijnlijk echt wel een kilo’tje of 2 zwaarder dan je begin november was…

Dus hoe voorkom je die extra kilo’s die bijna onvermijdelijk lijken te zijn? Simpel. Door in ieder geval deze 5 stappen in gedachten te houden. En oké, dat moet wel gezegd worden; er ook iets mee doet 😉

Stap 1: Eet alleen het allerlekkerste. Stel voor jezelf vast wat je echt lekker vindt. Waar zou je echt niet zonder kunnen? En wat is best oké, kun je eigenlijk prima laten staan of doet je niet zoveel? Door daar onderscheid in aan te brengen, snoep je automatisch een stuk minder en geniet je tenminste echt van die dingen die je oprecht heel lekker vindt! Hoe fijn is dat?!

Stap 2: Eet met aandacht. Geniet van alles wat je eet! Proef wat je eet. Besef je hoe lekker het is. Als je met aandacht geniet van een lekkere petit fours, zul je veel minder snel een tweede pakken dan wanneer je hem in 1 keer in je mond propt en zo snel mogelijk je mond leeg eet zodat je weer kunt kletsen met je moeder/tante/zus. Echt! Met aandacht eten zorgt voor veel meer voldoening en voor een snellere verzadiging. Daardoor eet je echt minder, dan wanneer je zonder aandacht iets eet.

Stap 3: Probeer aan jezelf te voelen of je voldaan bent ja of nee. Ben je voldaan? Dan is het goed geweest. Meer eten voegt dan echt niets toe (behalve die extra kilo’s…). En juist omdat er zoveel feestjes en leuke bijeenkomsten zijn, heb je de volgende dag/keer gewoon weer een kans om lekker te eten. Toch?!

Stap 4: Maak onderscheid tussen gewoon een dag thuis en iets bijzonders buiten de deur. Ben je tussen de feestdagen door ook een aantal dagen thuis? Dan doe je thuis gewoon wat je normaal gesproken ook doet. Eet die dagen de dingen die je normaal ook eet op een doordeweekse dag. Ga je dan niet ook te buiten aan allerlei extra’tjes. Dat is ten eerste eigenlijk gewoon nergens voor nodig en ten tweede zorgen juist die normale dagen voor een natuurlijke balans.

Stap 5: Realiseer je dat jij de baas bent. Je mag het allemaal eten, daar gaat het niet om. Maar wil je ook echt alles eten? Wil je de hele dag rondlopen met een opgeblazen vol gevoel door al het gesnoep en gesnaai of wil je je lekker in je vel voelen? Wil je de regie pakken over je eetgedrag of het gevoel hebben dat je de controle kwijt bent? Aan jou de keuze!

Fijne feestdagen!

Heb jij meer behoefte aan concrete tips, omdat je relatie met eten nog niet is hoe je die zou willen hebben? Verdiep je dan eens in de reeks “Op gewicht blijven in december deel 1, 2 en 3“! En wil je meer weten over waarom de feestdagen zo uitdagend zijn? Lees dan snel de blog die daarop antwoord geeft.

Deel met je vrienden!